Vybíráme matrace pro seniory

Rozdílná nabídka matrací pro děti, dospělé a seniory není reklamním tahem ale logickým krokem. Kvalitní matrace by měla být samozřejmostí pro všechny věkové kategorie. Vždyť na lůžku trávíme minimálně třetinu dne.

O něco pečlivěji by se na výběr matrace měli soustředit lidé, kteří na lůžku tráví více času, nebo mají různé zdravotní potíže. S ohledem na zdravotní problémy musí matrace vybírat senioři.

Při výběru se neřiďte tím, že vám známí nebo příbuzní doporučí určitý typ matrace. Matraci je třeba přizpůsobit vašim individuálním požadavkům a není na škodu ji vyzkoušet na vlastní kůži.

Tvrdost matrace je vždy subjektivní – pro těžší váhy může být tvrdá matrace měkká a naopak. Většina výrobců uvádí tvrdost matrace čísly 1 až 4.

•           1 – měkká matrace pro muší váhy a dorost
•           2 – střední tvrdost matrace pro nižší váhy a pro ty, kteří preferují měkčí lože
•           3 – tvrdší matrace i pro větší zátěž nebo pro ty, kteří preferují tvrdší spaní
•           4 – extrémní zátěž matrace nebo pro toho, kdo spí rád na prkně.

Starším lidem se většinou doporučují spíše měkčí typy matrací – tedy typ 2. Oproti tvrdším matracím netlačí na velké klouby a páteřní svalstvo. Kdo by si však z nabídky nevybral, nebo potřebuje přizpůsobit velikost matrace na atypické velikosti postele, může si nechat zhotovit matraci na míru.

Pro starší lidi je důležité se soustředit i na dostatečnou tloušťku matrace a její výběr přizpůsobit tomu, aby se jim lépe vstávalo z postele. Pokud je matrace uložena na pevném roštu či desce, jádro matrace by mělo být vysoké alespoň 14 cm. Vyšší jádro matrace zajistí nejen větší komfort, ale také lepší rozložení váhy a také se dostatečně dokáže přizpůsobit tvaru těla.

Obecně se seniorům doporučují především zdravotní matrace a těm dlouhodobě ležícím antidekubitní. Ty jsou navržené tak, aby snižovaly riziko vzniku proleženin u dlouhodobě ležících pacientů. Odlehčují dlouhodobě zatěžované části těla a podporují tak krevní i lymfatický oběh. Právě prokrvování je důležité pro prevenci proleženin.

Kromě zdravotních matrací jsou mimořádně vhodné i polohovací rošty. Polohovací rošt uleví unaveným nohám či bolavým zádům. Senioři by neměli podceňovat ani výběr polštářů. Do jejich postelí patří polštáře ortopedické, které poskytují podporu pro krční páteř.

Rada na závěr: Matrace je třeba měnit přibližně jednou za 10 let. Důvodem je to, že s postupem času matrace ztrácejí hygienickou nezávadnost a kvůli změně elasticity materiálů dochází k jejich deformacím.

foto: freedigitalphotos.net

Zatím žádné komentáře.

Reagujte

Text